Elektrische locomotieven van de
Belgische spoorwegen |
Meerspanningslocomotief
Reeks 11 |
|
Rollend materiaal | ||
Huidige toestand : Alle locomotieven zijn buiten dienst. 1 locomotief is bewaard. |
||
1) Statische omvormer; 2) Ventilatoren; 3) Pneumatisch bord; 4) Laagspanningskast; 5) Hoogspanningskast; 6) Rheostaatkast; 7) Hakker en elektrische kast; 8) Groep moto-compressoren; 9) Hoofdreservoir; 10) Spoelen en condensatoren |
Locomotief 1181, 1190 en 1191 te Merelbeke
|
|
Algemene kenmerken | ||
Bouwjaar Nummering Effectief As indeling Bouwer Dienstspanningen Continue vermogen Nominaal vermogen Massa rijklaar Maximum asbelasting Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid trein Maximum snelheid alleen Grensprofiel |
1985 - 1986 1181 - 1192 12 Bo'Bo' B&N Nivelles 1,5kV= en 3kV= 3130kW 3310kW 85ton 21ton 234kN 160km/h 120km/h UIC |
|
Afmetingen | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophanging Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto (gestreken) Wieldiameter |
18650 mm 2910mm 9000mm 2900mm 4825mm 1060mm 3600mm 4220mm 1250mm |
|
Mechanische kenmerken | ||
Doorlopen boogstraal Draaistel met lage tractiestangen Ophanging primair Ophanging secundair Rembediening |
100m BN-Acec SLM Flexicoil Oerlikon |
|
Remming | ||
- Automatische rem bij dienst en rechtstreekse rem bij rangeringen. - Noodrem werkend op de automatische leiding. Elektrische rheostatische hulprem. - De automatische rem bevat het regime Goederen, Reizigers en Hoge druk, met 2 druktrappen. - De machinistenkraan van de automatische rem is van het type Wabco/Westinghouse (PBL2 met elektrische bediening) - De locomotief is voorzien van een antisliprem. - 2 compressoren Wabco type 242VB79, die 4 reservoirs voeden met totale inhoud van 1000L. - In elke stuurcabine is een schroefrem voorzien, die aangrijpt op de 4 remeenheden van een draaistel. Remming door middel van: - remblokken op de wielbanden - rheostatisch met beperkt vermogen. Verwarming - In elke stuurcabine met elektrische verwamingsbatterij met luchtblazer. |
||
Motorisatie en elektrische kenmerken | ||
Tractieuitrusting | ||
Bouwer Stroomafnemers / aantal Tractiesturing |
Acec Charleroi Faiveley / 2 Elektrische bediening met thyristoren gestuurd (Hakker) |
|
Tractiemotoren (serie-1400V) | ||
Ophanging Aantal Type Continue vermogen Nominaal vermogen |
Integraal, elastisch op 3 punten 4 LE 622S met seriebekrachtiging 782kW 828kW |
|
Overbrenging | ||
Aandrijving: Overbrengingsverhouding |
BBC, Federantrieb 116/31 - 3,742 |
|
Statische omvormer voor toebehoren 440V en 110V | ||
Aantal Vermogen |
2 55Kw |
|
Ventilatormotor voor de tractiemotoren; Acec 2600tr./min | ||
Spanning Aantal Vermogen Debiet |
440V 2 18,6Kw 125m³/min |
|
Ventilatormotor voor de spoel; Acec 1600tr./min | ||
Spanning Aantal Vermogen Debiet |
440V 2 4,5Kw 120m³/min |
|
Asynchrone ventilatormotor voor de hakkers | ||
Spanning Aantal Vermogen Debiet |
110V 12 0,6kW 0,8m³/sec |
|
Asynchrone motor voor compressor; Acec 1050tr./min | ||
Spanning Aantal Vermogen |
440V 2 11kW |
|
Rheostatische rem bediend door de manipulator of gecombineerd met automatische rem. | ||
Maximum vermogen | 1700kW | |
Compressor Wabco met 2 druktrappen en 4 cilinders | ||
Type Aantal |
242VB79 2 |
|
Batterij | ||
Type Nominale spanning Vermogen Lading |
Nife MD8 110V= 75Ah Permanent door de 2 statische omvormers in parallel |
|
Opmerking - Voorzien van ATB om het op Nederlandse spoornet (NS) te rijden Bewaarde locomotieven tot heden : - 1187 : NMBS |